فنيانيوس وكرامي والصمد دشنوا جادة عمر كرامي في بقاعصفرين وجبل الأربعين في الضنية

دشن وزير الأشغال العامة والنقل يوسف فنيانيوس، ورئيس تيار الكرامة النائب فيصل كرامي والنائب جهاد الصمد جادة عمر عبد الحميد كرامي الممتدة من بقاعصفرين صعوداً الى جبل الأربعين وجرد النجاص بطول نحو 7 كلم.

المحطة الأولى، كانت في قصر الرئيس عمر كرامي، حيث إلتقى كرامي وفنيانيوس والصمد بأهالي بقاعصفرين وأهالي بلدات الضنية وطرابلس يتقدمهم أمين عام حركة التوحيد الإسلامي عضو اللقاء التشاوري الطرابلسي الشيخ بلال شعبان ورئيس إتحاد بلديات الضنية محمد سعدية ورؤساء البلديات والمخاتير ورؤساء الجمعيات ووجهاء العائلات.

ثم إنتقل الجميع الى نقطة بداية الطريق، حيث قصوا الشريط التقليدي ورفعوا الستار عن لوحة جادة عمر كرامي وسط حشد غفير وقرأوا الفاتحة عن روحه الطاهرة.

ثم سلك كرامي وفنيانيوس والصمد مع الحضور، في موكب مشترك، الطريق بإتجاه جبل الأربعين، حيث أقيم حفل غداء في مطعم سحر الطبيعة لصاحبه عادل طالب، شارك فيه حشد كبير من الرسميين وأهالي القرى والبلدات في الضنية وطرابلس.

وتخلل الإحتفال، إلقاء كلمات، بدأها رئيس بلدية بقاعصفرين سعد طالب، مرحباً بالضيوف في بلدة ومصيف الراحل الرئيس عمر كرامي، وقال: أبوه عمر كرامي  وجده عبد الحميد وعمه الرشيد الشهيد وبيته الكرامة وهو فيصل الكرامة مثله كمثل شجرة طيبة أصلها ثابت وفروعها في السماء تؤتي أكلها كل حين بإذن ربها، وصحيح أن الزفت أسود لكنه يبيض الوجوه، وجهه أبيض وكفه أبيض وظفر بمحبة الناس إنه الوزير فنيانيوس، أما جهاد فهو إسم على مسمى، هم من أنجزوا مشروعنا من بقاعصفرين الى جرد النجاص الذي يعطي المنطقة دفعاً سياحياً وتطوراً في الزراعة والسياحة البيئية وتزداد أهميته باطلاق تسمية جادة دولة الرئيس المرحوم عمر كرامي عليه.

ثم تحدث النائب كرامي فقال: ليس ثمة ما أشتهيه في هذه اللحظة وما أتمناه سوى أن يكون عمر كرامي في عليائه شاهداً عليّي وعليكم، ممتلئاً غبطة وفرحاً وهو يرى كيف إجتمعت طرابلس والضنية وزغرتا وبعلبك – الهرمل في هذا الحدث الذي يحمل إسمه. ما أبلغ الدلالات أيها الأحبة، أننا هنا ندشّن جادة عمر كرامي الممتدة من سير الى بقاعصفرين وصولاً الى جرد النجاص، وقد شاء القدر أن تكون المبادرة الأولى الى إقتراح تسمية الجادة بإسم عمر كرامي من أهل بقاعصفرين التي يصحّ أن يكون إسمها الثاني بقاع عمر كرامي وهو الذي قال وكرّر كثيراً أنه لو خيّروه بين بقاع الدنيا وبقاعصفرين، لإختار بقاعصفرين، وهنا أنوّه شاكراً لرئيس بلدية بقاعصفرين السابق الذي إستجاب لهذه المبادرة الأخ منير كنج، وبالمناسبة هو سنّي، ثم تبنّى المبادرة التي صارت مشروعاً وأشرف مخلصاً على إتمامه واأقصد به رئيس بلدية بقاعصرين الحالي الأخ سعد طالب، وهو بالمناسبة أيضاً سنّي. كما شاء القدر أن يضع حجر الأساس لهذه الجادة وزير الزراعة الحالي ووزير الأشغال العامة في الحكومة السابقة الأخ والصديق غازي زعيتر، وهو الوزير البقاعي ذو الهوى الشمالي والذي أنصف الشمال في كل الحقائب التي تولّاها من منطلقٍ وطنيّ ومن مدرسة الرئيس نبيه برّي الجامعة لكل اللبنانيين، وبالمناسبة الأخ غازي زعيتر هو شيعيٌّ. كان ذلك عم 2016. واليوم نستكمل مشيئة القدر بأن يستكمل ويفتتح هذه الجادة وزير الأشغال الحالي الأخ والصديق يوسف فنيانوس إبن زغرتا الأبيّة، والرجل الذي أثبت في وقت قياسيّ جدارته في التعامل مع ملفات وزارته بكل شفافّية وصلابة ووطنية ولا غرابة في ذلك من الآتي من مدرسة سليمان فرنجية، مدرسة العروبة والوفاء والعيش المشترك، وبالمناسبة أيضاً فإن يوسف فنيانوس هو مارونيّ. وأراد القدر أيضاً أن يكون حاضراً ومباركاً الحليف والصديق نائب الضنية جهاد الصمد في تعبيرٍ بليغ عن المحبة التي يحملها أهل الضنية الأحبّة لعمر كرامي، وطبعاً جهاد الصمد هو سنيّ… ومستقل.

وسأل: هل هذا الجمع مجرّد صدفة؟ لا. إن مصادفات القدر لها دلالاتها وأبرز دلالة أن جادة عمر كرامي التي نفتتحها اليوم تشبه طريق عمر كرامي ونهج عمر كرامي وثوابت عمر كرامي طوال مسيرته السياسية في نبذ الطائفية والمذهبية والعمل على تعزيز العيش الواحد بين اللبنانيين محذّراً في آخر أيامه بأن الفتنة سواء بين المسيحيين والمسلمين أو بين السنّة والشيعة هي من عمل الشيطان. أرحّب شاكراً وممتنّاً بأصحاب المعالي والسعادة والأخوة رؤساء وأعضاء مجالس بلديات الضنية ومخاتيرها ووجوهها الطيبة، وأخصّ بالشكر والإمتتنان رئيس بلدية بقاعصفرين الأخ سعد طالب الذي بذل جهوداً مشكورة مع الأخوة أعضاء المجلس البلدي بتسريع هذا الإفتتاح والإحتفال به، ونقول له وللجميع على نهج وجادة عمر كرامي أن الودّ بالود والبادئ أجمل.

أضاف: حديث البلد اليوم هو العقدة السنّية التي تؤخّر وتعرقل تشكيل حكومة الوحدة الوطنية. وإني أقول لكم جازماً بأنها ليست عقدة إلّا لمن أرادها كذلك، ويروّج حولها الأضاليل المكشوفة لدى جميع اللبنانيين، مع الإكثار من المزايدات و”الهوبرات” وقد غاب عن هؤلاء “المهوبرين” إننا أبناء مسيرة سياسية عمرها من عمر لبنان، وإن التعاطي معنا بهذا الشكل من قبل هواة ومبتدئين في السياسة لا يجدي نفعاً، فلسنا نحن من يخاف الحق، ولا من يتنازل عن الحق، مهما رفعوا أصواتهم ومهما إبتكروا شعارات. بإسمي وبإسم الأخوة في اللقاء التشاوري للنواب السنّة المستقلين، أشدّد على أننا لسنا نحن العقدة، وإن مطلبنا المحقّ بالتمثيل يستقيم وينسجم مع كل المعايير التي تحدّثت عنها كل القوى السياسية وفي مقدمها الرئيس المكلّف.

وتابع: في الواقع هذه العقدة هي عقدة الرئيس الحريري الذي عقد إتفاقات على توزيع الحصص متجاوزاً مطلب النواب السنّة المستقلين وكأنه غير موجود، فهو لم يناقش يوماً ولم يبحث فيه بجدية يوماً، بل فوجئ بسحر ساحر بأنه مطلب طارئ وكأن اللقاء التشاوري ولد البارحة وليس بعد 3 أسابيع من صدور نتائج الإنتخابات، رغم مطالبتنا منذ اليوم الأول بتمثيل نائب سنّي من خارج تيار المستقبل. نحن من جهتنا لن نتنازل عن حقّنا وعن مطلبنا، وعلى من عَقَّدَها أن يحلحلها ولو أدّى الأمر الى تغيير في تركيبة الحكومة التي تمّ بناء توازناتها عبر تجاهلنا.  (بالعربي حقنا بدنا ناخده بدنا ناخده).

وقال: ما أريد إيصاله الى كل الناس في هذه اللحظة هو أن المشكلة ليست في توزير سنّي مستقل عن تيار المستقبل، بل إن المشكلة الحقيقية طرأت بسبب خلخلة في الحصص التي جرت على حساب وجود سنّي مستقّل في هذه الحكومة. والحل لهذه المشكلة واضح، ونحن منذ البداية، سمّينا الرئيس الحريري، وقابلناه بمدّ اليد للتعاون وللتلاقي لما فيه مصلحة لبنان ومصلحة الطائفة السنّية، وقلنا له في الإستشارات غير الملزمة بأننا “جايين نصاهر ما نقاهر”، ونحن لا زلنا على موقفنا، وأكرر إن الحل واضح، وهو توزير نائب سنّي من نواب “اللقاء التشاوري للنواب السنّة المستقلين”. فلتكن هذه التجربة التي نمرّ بها عبرة للجميع بأن لبنان لا يقوم على الالغاء او الاقصاء، وبأن جوهر وجود لبنان هو اعتراف الكل بالكل وإلا فأننا نكون كمن يأخذ هذا الوطن الى مهبّ الريح!

وأردف كرامي: ما زلنا حتى اللحظة متفهّمين للصدمة التي يعاني منها الرئيس المكلّف، والتي دفعته عبر مصادره ونوّابه الى التهجّم علينا بشكل سياسيّ وشخصيّ وصولاً الى سابقة خطيرة تعادل التكفير السياسي لنا كي لا أقول أكثر، وأنا لن أردّ اليوم على هذا الخطاب الغرائزي إنطلاقاً من حرصي وحرص إخواني في اللقاء التشاوري على عدم تأجيج صدمة الرئيس المكلّف، وأيضاً والأهمّ حرصاً منّا على وحدة الطائفة السنّية في التوازن السياسي الطائفي العام القائم في لبنان. ولكن سأكتفي بالردّ على التهمة التي يجري إلصاقها بنا، وهي أننا “سنّة حزب الله”. لقد خانهم التعبير في إبتكار هذا المصطلح، فنحن قوى سنّية سياسية تجاهر منذ عشرات السنوات وبكل فخر وإعتزاز بأنها مؤيدة وحليفة للمقاومة التي تواجه إسرائيل. وشخصياً، أنا كفيصل كرامي قلتها، وأعيدها، بأن حزب الله هو الذي يلتقي معنا في مقاومة إسرائيل لأن نهج المقاومة هذا رسمه عبد الحميد كرامي وإستشهد في سبيله رشيد كرامي بأمر عمليات إسرائيلي وبأدوات لبنانية وحمله عمر كرامي في الأيام العجاف كالجمر بين الاصابع، ويشرّفني ان اكون على هذا النهج حتى يوم الدين. هذا من جهة، ومن جهة أخرى نسأل الرئيس المكلّف سؤالاً بريئاً ومنطقياً، كيف تصنّفنا أنت ومعظم الإعلام الذي يؤيدك بأننا سنّة 8 آذار؟ هل وزراء حزب الله ليسوا شيعة 8 آذار؟ هل وزراء حركة أمل ليسوا شيعة 8 آذار؟ هل يوسف فينانيوس وزير المردة ليس مارونيّ 8 آذار؟ هل الوزير المير طلال أرسلان ليس درزيّ 8 آذار؟ هل وزراء التيار الوطني الحرّ ليسوا موارنة وأورثوذكس وأرمن وكاثوليك تفاهم كنيسة مار مخايل مع قوى 8 آذار؟ لماذا نحن فقط يا دولة الرئيس نرتكب المحرّمات والمحظورات إذا كنّا خارج خيمة تيار المستقبل؟ وهل أنت مقتنع فعلياً بأن تيار المستقبل قابض على كل سنّة لبنان وبأنك السنّي الوحيد الحاكم بأمر الطائفة؟ إنني أدعوك بمحبة يا دولة الرئيس سعد الحريري بأن تراجع نفسك ولا بأس بأن تستعين بمتخصصين في التوازنات السياسية للتركيبة اللبنانية لكي تكتشف أن الإخلال في التنوّع اللبناني في كل الطوائف هو نسف لكل الميثاقية اللبنانية.

وقال: أما بعد، فلحديث السياسة تتّمة، ولكنّي ومن هنا، أحمّل مسؤولية الوضع الإقتصادي والإجتماعي وكل ما قد يطرأ من أزمات للمسؤولين عن تشكيل الحكومة الذين لم يكن لديهم أي مبرّر في عدم تشكيلها منذ 6 أشهر، وليس لديهم مبرّر اليوم في تأخيرها لحظة واحدة. نحن أبناء هذا الوطن، وحُمَاتُه، وقد دفعنا في سبيله الغالي والرخيص بما فيه دمنا، ومن هذا الموقع نناشد فخامة رئيس الجمهورية ودولة رئيس الحكومة المكلّف في إعلان التشكيلة الحكومية التي تلبّي شروط الوحدة الوطنية ضمن المعايير الواحدة المتّبعة في التشكيل في أسرع وقت.

وختم كرامي: مجدداً أشكركم على هذا اللقاء الطيّب في هذه المناسبة الطيبة، كما أجدد شكري وإمتناني لأهالي بقاعصفرين الأحبة، وأتمنى على الوزير فينيانوس أن يتم إستكمال هذه الجادة وصولاً الى القرنة السوداء. “بدنا وعد منك معالي الوزير”. وأعدكم بأنني سأكون على جادة عمر كرامي في ثوابتها الوطنية والقومية والأخلاقية.

ثم تحدث النائب الصمد، فقال: لم يترك لي معالي الوزير كرامي شيئا لأتحدث فيه، نحن نكمّل بعضنا، لكن أقول أولاً، إشتقنا لكم كثيراً من الإنتخابات قبل نحو خمسة أشهر لم نلتقي، وأحب أن أقول لكم أن شرعيتي وشرعية فيصل افندي كما أحب أن أناديه، أنتم جميعاً شرعيتنا وأنتم مشروعيتنا وضمانتنا ولا أحد يضمننا غيركم أو يعطينا شرعيتنا سواكم، لا أحد إستطاع إلغائكم في السابق ولا أحد يفكر بإلغائكم الآن ولا بعد، فأنتم الرقم الصعب وستبقون الرقم الصعب. نحن على خصومة سياسية مع الرئيس المكلف، وخصومتنا واضحة، نخاصم بصدق ونصالح بصدق ونرافق بصدق، نحن في السياسة لا نلتقي مع سياسات تيار المستقبل، نقولها علناً، منذ 2005 لم نلتقِ يوما مع سياسات تيار المستقبل، وحق الإختلاف حق مشروع، ولو شاء ربك لجعل الناس أمة واحدة، نحن ننتمي الى المدرسة التي تعتبر فلسطين هي القضية الأم، نحن عروبيون، نحن عرب وإسرائيل عدو مطلق ونحن نلتقي مع المقاومة الى ابعد مدى في قتالها ومشروعها ضد إسرائيل، شاء من شاء وأبى من أبى، نفتخر بثوابتنا، ونتوجه الى الرئيس المكلف بالقول لا ننكر أنك الأكثر تمثيلاً في الطائفة السنية، لكن لا يمكنك أن تنكر أن هناك 10 نواب سنة يمثلون الرأي الاخر في الطائفة السنية، ونحن كستة نواب سنة مستقليين إلتقينا على أن نكون ممثلين في حكومة الوحدة الوطنية بأحد أعضائنا، ولا نريد إلغاء أحداً وتمثيلنا لا يجوز أن يكون سبباً لإنتحار أحد ولا نتمنى للرئيس المكلف إلا طول العمر، ونتمنى له أن يكون واسع الصدر لأن المسؤول يجب أن يكون مسؤولاً بالممارسة وليس بالكلام أو بالتحريض أو إستفزاز مشاعر الناس، نحن حماة حقوق الطائفة السنية لم نفرط يوماً في حقوق الطائفة السنية ولن نفرط لا اليوم ولا في المستقبل، ونذكر أن أول من دافع عن مقام رئاسة الحكومة حين تعرض الرئيس أمين الجميل لرئيس الحكومة الراحل رشيد الصلح في مجلس النواب عام 1975 كان المرحوم النائب مرشد الصمد الذي تعرفونه جميعاً، وأنتم تعرفون أن مرشد الصمد خلّف رجالاً ولست أنا من يتكلم عن محاسن مرشد الصمد بل أنتم “الناس” من يتكلم عنه، وأيضاً عمر عبد الحميد كرامي رحمه الله أيضاً خلّف فيصل كرامي ولا أحد يستطيع المزايدة على بيت كرامي في سنيتهم وحرصهم على الطائفة وتضحياتهم الجسام وكل ما عملوه عبر تاريخهم الذي لا تشوبه أي شائبه.

أضاف: يستوقفني ما قاله بالأمس رئيس تيار الوطني ورئيس تكتل لبنان القوي ووزير خارجية لبنان وهذه المسؤوليات تفترض به أن يكون على قدر المسؤولية الوطنية ويخرج قليلاً من أسلوب التحريض الذي يتبعه، هذا الأسلوب بقوله هذه العقدة سنية- شيعية هو أسلوب مرفوض، ونحن لسنا عقدة بل أصحاب حق، ونريد حقنا مثلنا مثل غيرنا، ونقول لمعالي الوزير الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها، ونقول له أيضاً من حقك أن تقول أن “التسوية”، تسوية الحكم لم تعد كافية ويجب أن يكون هناك مساواة في الحكم، لكن المساواة في الحكم لا تكون بالإلتفاف على إتفاق الطائف، المساواة في الحكم لا تكون بمشاركتك رئيس الحكومة السني في الحكم، تتحدث بتحريض سني- شيعي، يا معالي الوزير سنرد لك “الرطل برطل ووقية على طريقة أهل الضنية”، لن نسمح لأي رئيس للحكومة سواء كان الرئيس المكلف الحالي أو أي رئيس حكومة في المستقبل بالتفريط بصلاحيات رئيس الحكومة الذي يتشارك مع فخامة الرئيس بتأليف الحكومة وهذا ينص عليه الدستور، لكن لا شيء في الدستور ينص أن رئيس كتلة نيابية يشارك رئيس الحكومة في صلاحيته، عندما يكون لرئيس كتلة 11 وزيراً في مجلس الوزراء أصبح في إستطاعته تعطيل مجلس الوزراء، وبإستطاعته أن يحل مجلس الوزراء، لن نسمح لأي رئيس حكومة بالتفريط بهذه الصلاحيات، نحن مكوّن أساسي من مكوّنات هذا الوطن ونحن نحترم كل مكوّنات هذا الوطن، وإذا كان البعض يطالب بصلاحيات ما، فنحن مع كل صاحب حق ليأخذ حقه، إنما بطرق دستورية وقانونية وليس بالطرق الإلتفافية، وهذا كافياً لأن تكون الرسالة قد وصلت.

وقال: أنتم تعرفون سواء كان فيصل كرامي أو يوسف فنيانيوس أو جهاد الصمد، مع حفظ الألقاب، لم نكن يوماً ممن يفرطون بأمن وسلامة الناس سواء كنا نتفق معهم بالسياسة أونختلف معهم، سلامة وأمان الناس خط أحمر، من حقنا أن نحذر بأي لعب بأمان وسلام وإستقرار الناس ونحمّل المسؤولين عن الأجهزة الامنية ونطالب العماد جوزيف عون أن يمارس دوره في حفظ أمن الناس وسلامتهم وعدم السماح لبعض الموتورين من القيام باي خلل او يفكروا باللعب بلعبة أمن وإستقرار الناس سواء كانوا ضدنا في السياسة أو معنا، فأمنهم وإستقرارهم من أمننا وإستقرارنا، نحن حريصون على الأمن والإستقرار للجميع، ونكرر خط أحمر المساس بأمن الناس من كل الأفرقاء ومن كل الأطياف.

وتوجه بكلامه للوزير فنيانيوس وقال: نريد أن نطري الجو، ونذهب لمعالي الوزيرفنيانيوس، أخونا، أود أن أضيف صفة واحدة على الصفات التي قالها فيصل أفندي، العصامي بإمتياز هو يوسف فنيانيوس وأعني ما أقول، الذي  يعرفك يعرف ذلك ولا أحد يعرفك أكثر مني، لكن أنا أعرف أن صفاتك الحقيقية هي التي ذكرها الوزير كرامي وأزيد إنك عصامي ومن بيت عصامي وبنيت نفسك بنفسك، هنيئاً لك ولعائلتك ولزغرتا وللبنان وللوزير سليمان فرنجية على حسن الإختيار.  يا معالي الوزير الضنية شبعت حرمان ورأينا في أيامك وأيام الوزيرين غازي زعيتر وغازي العريضي، لأن هذه المشاريع 66، بدأت منذ ايام الوزير العريضي وتابعناها مع الوزير زعيتر وأنت أشرفت على تنفيذها ولولا وقفتك الشهيرة معنا قبل بدأ العمل في العام 2017 لكان أكثر من 25 مليار راحوا من الضنية وأهلها، فالفضل الكبير لك وشكراً لك، اليوم ندشن جادة عمر عبدالحميد كرامي، وقريباً ندشن طريق عدوى عيون السمك الذي شارفت أعماله على الإنتهاء، وكذلك هناك مشروعين قيد التنفيذ حالياً، وسكان هذه المناطق يراجعونا ويطالبون بمطالب حق، هناك أناس لم يقبضوا بدل إستملاك الطريق، ونحن مع تسهيل المشاريع لكن بنفس الوقت مع حفظ حقوق الناس، وتحدثت معك معالي الوزير وقمنا بذلك في مشاريع سابقة، المطلوب تنظيم محاضر اثبات لكل مالك عقار، وعلى أصحاب العقارات أن يعلموا أن الدولة لها الحق ب 25% من مساحة العقار مجاني وما يزيد عن ذلك يتم التعويض عنه، وهناك مراسيم قديمة من الستينيات وأناس قبضوا وآخرين لا، نحن همّنا تسهيل الشغل ولا نريد تضيع حقوق الناس، المطلوب إرسال مندوب من الوزارة ومندوب عن المتعهد وآخر عن الإستشاري، ومختار الضيعة أو البلدية، في القرى التي يوجد بها بلديات، تنظيم محاضر بالمساحة وعدد النصوب والأشجار المثمرة وغير المثمرة وكم المساحات التي أخذها الأوتوستراد، ويتم الإمضاء على هذا المحضر، وبالتالي يؤمّن بهمتك معالي الوزير وهمتنا مع فيصل أفندي.  حقوق الناس أمانة برقبتنا وسنؤمنها لهم بإذن الله، وسنلتقي مع معاليك ونشكل فريقاً بهذا الخصوص ونتابع تسهيل عمل المتعهد وتأمين حقوق الناس لأن الإنماء يبدأ بالطريق، وإن شاء الله سندشن بأيامك وبمعية فيصل أفندي هذه الطرقات، ونحن سنطالب بحقوق الضنية والمنية وطرابلس وزغرتا وكل لبنان، بدنا حقنا يا معالي الوزير بدنا حقنا كاملاً وغير منقوص، وأنت تعرف بأنني لا أنام ولا أدع أحداً ينام.

وتابع: أعود لكم أيها الإخوان الحضور، المطلوب الحكمة والعقل، وكما قلت لكم المفلس يلجأ للسباب والشتائم، أنتم لستم مفلسون، دعوا غيركم يسب ويشتم، أنتم ردوا بالكلمة الطيبة وقارعوا بالحكمة وقولوا رأيكم بدون سباب أو تهجم.

وتطرق الى ما قاله بالأمس وزير الداخلية نهاد المشنوق، فقال: أقول للوزير نهاد المشنوق من الضنية كلمتين، يا معالي الوزير، الأبواب التي ندخلها نحن، ندخلها رأسنا مرفوعاً ونخرج ورأسنا مرفوعاً، وإذا إفترضنا أنك دواء فالدواء عندما تنتهي صلاحيته إذا ما أصبح فاسداً يكون غير نافع، لا أريد الدخول معك بالشخصي، من يريد أن يعارضنا فليعارضنا بموضوعية  ونحن نحرص على الجواب بموضوعية.

كلمة الختام، كانت للوزير فنيانوس، الذي قال: من عبد الحميد كرامي زعيم الإستقلال، إلى دولة الرشيد الشهيد أحد قلة رجالات لبنان الذين تسلموا مقاليد الحكم في ظروف إستثنائية، وما تردد يوماً في الإقدام، الى دولة عمر أفندي العروبي الوحدوي المسالم حتى العظم، الداعي دائماً إلى إعتماد لغة الحوار.عندما أتحدث عن آل كرامي، أتحدث عن سجل وتاريخ في السياسة اللبنانية، عن مدرسة لها طابعها الخاص، في الإعتدال والوحدة في سياسة التصدي للأزمات، عن سياسة إنتصرت لروح التراث، وإستجابت لإيقاع الحكم وتقاليده اللبنانية.

أضاف: لقاؤنا اليوم في حفل إفتتاح طريق بإسم دولة الرئيس المرحوم عمر كرامي، هذا المشروع المتواضع هو جزء متواضع من واجبات الدولة تجاه منطقة الضنية، والذي نجده حق من حقوق أهلنا في الضنية، وليس منّة من أحد. وأتوجه بالتحية الى زميلي الوزير السابق، الوزير غازي زعيتر ومن سبقه الوزير غازي العريضي، ليس بالغريب أن تجتمع في هذه البقعة الطوائف كافة، كما تحدث فيصل أفندي. إن وزارة الأشغال العامة والنقل أولت وستولي هذه المنطقة إهتماماً خاصاً طالما يمثلها النائب جهاد مرشد الصمد. من ضمن النهج الإنمائي، أعرف أن هناك ظلماً وإجحافاً بحق هذه المنطقة، سنسعى معكم وبقدر إمكانياتنا، الى إنجاز مشاريع التنمية، وفقاً للأولويات والحاجات الكثيرة، وضمن ما يتوفر لنا من إعتمادات.

وتابع : كوزير أشغال عامة ممثلاً لتيار المردة والوزير سليمان فرنجية، في حكومة تصريف الأعمال، نحن نقف خلف فيصل أفندي والأستاذ جهاد والنواب السنة المستقلين ومع مطالبهم التي نراها محقة. يوجد محاولة لتحوير حق النواب المستقلون السنة الى عقدة وتحوير تسميتها بتسميتها العقدة السنية الشيعية، ونتمنى أن تتغلب الحكمة في هذا الظرف الدقيق. نحن نقول أن هذه العباءة تتسع للجميع، وهذه الحكومة يجب أن تكون حكومة وحدة وطنية، وهي تتطلب تمثيل الجميع فيها.

وختم: وزارة الأشغال ستبقى بكنف التكتل الوطني وستبقى بأيدي أمينة أياً يكن الوزير الجديد، سيكون في هذه الوزارة عمل مستمر برعاية دولة الرئيس فيصل أفندي وسأقولها طالما هناك أشخاص لا ينامون عن خدمة الناس كجهاد مرشد الصمد. غمرتوني بلطفكم، وأشكركم على هذا الإستقبال، وندعو الله أن يقدرنا على تلبية كل طموحاتكم وطلباتكم.

124 تعليق

  1. I simply want to mention I’m all new to blogging and site-building and certainly enjoyed your web site. Most likely I’m going to bookmark your site . You certainly come with tremendous posts. Kudos for sharing with us your web page.

  2. I simply want to mention I am just all new to blogging and site-building and honestly savored your page. Likely I’m planning to bookmark your website . You amazingly have terrific articles. Appreciate it for revealing your blog.

  3. I constantly emailed this webpage post page to all my contacts, for the reason that if like to read it after that my links will too.

  4. KAISERSLUST Plattform der Wiener Sex Scene Sex in Wien – Girls in Wien – Escorte Wien – Transen Wien – Hostessen Wien Escort Wien – Massagen Wien – Studios Wien – Laufhaus und Bordelle Wien Asiatinnen Wien – Sex in Wien – Kaiserslust – Der Kaiser hat Lust – Sex

  5. Shop; Unique Functions. Simple Product Layouts. Post with review. Advanced Product Layout. Best conversion pages. Frontend Search · Listing example …

  6. netticasinot pikakasinot parhaat netticasinot

  7. Welcome to iBeautys Best, iBeautys Best is the number one destination for Latest Beauty Products. Here you can easily buy your desired product from all over the world with very reasonable price.

  8. David-Home Northeast is your premier source for all of your Real Estate investing needs. We provide a variety of solutions for sellers looking to sell fast and investors looking to grow their real estate investment portfolios for better returns. At David-Home Northeast, we are dedicated to improving and redeveloping the areas that we operate in. We specialize in helping sellers of distressed properties (single and multi-family homes, commercial, retail, bank REOs, etc.) find buyers looking to invest. Let us put our network of cash home buyers and private money lenders to work for you so you can say “David” to that old unwanted property.

  9. Natural Releaf CBD | New York CBD Store with locations in Murray Hill, NY | Upper East Side, NY | White Plains, NY Serving New York City, NY and Westchester, NY High Quality CBD Products With Lab Test

  10. What are some remedies for opiate withdrawal

  11. ilmaiset pornovideot, pornovideot, porno videot, pornovideoita, porn videos, free pornvideos, porno video

  12. Best view i have ever seen !

  13. ilmaiset videot, ilmaiset pornovideot, ilmaiset porno videot, porno video, porno videot

  14. obviously like your website however you have to test the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I to find it very troublesome to inform the truth however Ill definitely come again again.

  15. We are building consultants. We perform roof assessments, window testing, and wall testing for quality assurance on new and existing buildings.

  16. Online jewelry boutique specializing in custom gold and silver pieces. For the hippy hearted fashion lover. Known for its custom lotus flower hoop earrings and large collection of hoop earrings. Customers enjoy the classic and unique versatile everyday jewelry designs. Glamour hippy began is also known for its dainty gold jewelry pieces. Bohemian chic styles with modern fashion flare. Great prices and affordable. Everyday pieces to statement piece designs for special occasions. Glamour hippy is inspired by diverse world culture and it reflects into the ever changing designs. Its customer enjoys unique pieces and comfort in style. Glamour hippy wants to be a part of its customers wardrobe for many years and part of great memories where ever the customer takes their jewelry pieces. Glamour hippy is glamour and hippy all in one. Shiny pretty pieces, Unique, Glamorous, boho chic, one of a kind, dainty, but statement worthy.

  17. netticasinot, netticasino, casino, kasinot, nettkasinot

  18. Hi my loved one! I wish to say that this article is awesome, nice written and come with approximately all important infos. I would like to see extra posts like this .

  19. GEM-CAR auto repair shop management software is arguably the most comprehensive software of its kind currently available. Lauded for its easy to use modules including CRM, digital inspection and electronic punch clock: it provides the repair shop operator with a complete system to run the business. GEM-CAR puts the shop operator firmly in the driver’s seat. And if you are a fleet operator look for GEM-FLEET our fleet management software.

  20. This site is known as a walk-by means of for all the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively uncover it.

  21. It’s genuinely very complex in this active life to listen news on TV, so I just use web for that reason, and get the most recent information.

  22. I do not even know the way I finished up here, however I thought this post was once good. I do not understand who you might be however definitely you are going to a famous blogger in case you are not already 😉 Cheers!

  23. I think this site has got some rattling good info for everyone. “I prefer the wicked rather than the foolish. The wicked sometimes rest.” by Alexandre Dumas.

  24. Excellent post. I used to be checking continuously this weblog and I am inspired! Extremely helpful information specially the closing section 🙂 I handle such info a lot. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  25. pikakasinot, kasinot ilman rekisteröitymistä

  26. I have been surfing on-line greater than 3 hours today, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It is lovely value enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content material as you did, the net can be a lot more helpful than ever before. “I finally realized that being grateful to my body was key to giving more love to myself.” by Oprah Winfrey.

  27. Hey there this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding expertise so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  28. Hey there, You have performed a fantastic job. I’ll definitely digg it and individually recommend to my friends. I’m confident they’ll be benefited from this website.

  29. Hi my friend! I wish to say that this post is awesome, nice written and come with almost all significant infos. I would like to look more posts like this.

  30. Find The Top Rated Web Hosting

  31. You are my inhalation , I possess few web logs and occasionally run out from to brand.

  32. Our Mushroomburger The signature Mushroomburger patty was created back in 1979. Still to everyone’s surprise, it is approximately made up of 50 mushrooms and 50 real beef.

  33. What i do not realize is in truth how you are no longer really much more well-favored than you may be now. You’re so intelligent. You recognize thus considerably relating to this matter, produced me in my opinion believe it from a lot of various angles. Its like men and women are not fascinated unless it is something to accomplish with Woman gaga! Your own stuffs great. All the time deal with it up!

  34. book hotels, find hotels, discount hotels, hotel deals, compare hotels, search for hotels, best hotels, hotel deals, hotel packages, city packages

  35. Usually I don’t read post on blogs, but I wish to say that this write-up very pressured me to take a look at and do so! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite great post.

  36. netticasinot, parhaat netticasinot, netticasino

  37. Very nice pattern and good subject matter, absolutely nothing else we require : D.

  38. I have been browsing online more than 3 hours nowadays, yet I never found any attention-grabbing article like yours. It is lovely worth sufficient for me. Personally, if all website owners and bloggers made just right content material as you did, the internet will probably be a lot more useful than ever before. “Dignity is not negotiable. Dignity is the honor of the family.” by Vartan Gregorian.

  39. Site Rank Services offers affordable premium SEO packages & helps increase the visibility of your site in the search engines. We help you generate more profits

  40. I have not checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  41. Thank you for any other informative site. The place else may I am getting that kind of information written in such a perfect approach? I have a mission that I’m just now working on, and I’ve been at the glance out for such info.

  42. Some truly nice and utilitarian information on this site, besides I conceive the design contains good features.

  43. Hey! I could have sworn I’ve been to this website before but after checking through some of the post I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking back often!

  44. adult toys near me ,where to buy adult toys near me,male sex toys,gay male sex toys,best gay male sex toys,female sex toys,best female sex toys,homemade female sex toys,female adult toys,female masturbation toys,diy female sex toys,female pleasure toys,female transformers toys,female masturbation with toys,

  45. I have been browsing on-line more than 3 hours nowadays, but I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It¡¦s pretty value sufficient for me. Personally, if all web owners and bloggers made just right content as you probably did, the web will probably be much more helpful than ever before.

  46. I went over this web site and I think you have a lot of superb info, saved to my bookmarks (:.

  47. This web page is mostly a walk-by for all the data you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll undoubtedly discover it.

  48. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your website? My website is in the exact same area of interest as yours and my users would genuinely benefit from a lot of the information you present here. Please let me know if this alright with you. Thanks a lot!

  49. how to recover bitcoin sent to wrong address

  50. wonderful issues altogether, you simply won a new reader. What may you recommend in regards to your publish that you simply made some days ago? Any sure?

  51. I am so happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the random misinformation that’s at the other blogs. Appreciate your sharing this best doc.

  52. Lindsay Preston is a multi-certified life coach for go-getter women who have good lives but want great lives.

  53. You still searching good porn? Can’t you find that? The best free porn pervert tube ever is Xpervs.com, is there porn for pervert persons, very exciting porn videos and obviously exciting hot sex with teens. Take a look at this site! Is totally free and without irritating ads(popups and other popunders

  54. Thanks for your handy post. As time passes, I have come to understand that the symptoms of mesothelioma cancer are caused by this build up connected fluid involving the lining on the lung and the upper body cavity. The condition may start from the chest region and multiply to other parts of the body. Other symptoms of pleural mesothelioma include fat loss, severe inhaling trouble, throwing up, difficulty taking in food, and inflammation of the face and neck areas. It needs to be noted that some people having the disease never experience just about any serious signs and symptoms at all.

  55. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don’t know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

  56. Good article! We will be linking to this particularly great content on our site. Keep up the good writing.

  57. Hey there just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Ie. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon. Thanks

  58. Hi to all, since I am genuinely keen of reading this blog’s post to be updated daily. It carries fastidious material.

  59. There is clearly a bundle to realize about this. I consider you made various nice points in features also.

  60. Real Estate Agent houses for sale selling your home

  61. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, as well as the content!

  62. Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to check it out. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Fantastic blog and fantastic style and design.

  63. I am always searching online for ideas that can assist me. Thank you!

  64. Chat for FREE on CamsPrive and watch HD Live Sex cam shows! 2000+ Models are waiting for You https://www.camsprive.com/en/

  65. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something that I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  66. Arx Nimbus’ Thrivaca Risk Analytics Platform provides the first financially-relevant Digital Risk Profile for the enterprise, underwriters and brokers. Using a patented algorithm developed in collaboration with leading universities, the DoD and federal regulators, Thrivaca consolidates industry historical analysis, your latest analyses and assessments, proprietary vulnerability scans, audit data and actuarial mathematics to produce a complete and detailed valuation of enterprise-wide digital risk, and the top sources of current carrying cost.

  67. Parties can be challenging to put together. Especially during the Halloween season. So how can you make the perfect party no matter the season or your theme?

  68. Hello! I recently would want to provide a enormous thumbs up for that excellent information you’ve got here about this post. I’ll be coming back to your website to get more soon.

  69. Parties can be challenging to put together. Especially during the Halloween season. So how can you make the perfect party no matter the season or your theme

  70. I was examining some of your blog posts on this internet site and I conceive this web site is real instructive! Retain putting up.

  71. You need to get involved in a tournament personally of the best blogs over the internet. I most certainly will recommend this great site!

  72. seksi chat, chat, seuraa jokaiselle, panotreffit

  73. Tampa video production Tampa marketing

  74. Good write-up, I am regular visitor of one?s web site, maintain up the excellent operate, and It’s going to be a regular visitor for a long time.

  75. I’d have to talk with you here. Which isn’t some thing I do! I spend time reading a post that could make people think. Also, thank you for permitting me to comment!

  76. Chat for FREE on CamsPrive and watch HD Live Sex cam shows! 2000+ Models are waiting for You

  77. Oh dear it seems as if your site Going Home Posted Stitches consumed my first remark it’s rather extensive we think We’ll simply sum it up the things i submitted and state, I really relishing your website. I as well am an ambitious blog writer but I’m still a new comer to the whole thing. Do you possess any kind of tips and hints regarding inexperienced bloggers! I truly really enjoy it… In addition did you hear Tunisia incredible announcement… Regards Flash Website Builder

  78. MadcoW makes high end handmade custom leather dog collars with a lifetime warranty.

  79. I think other website proprietors should take this site as an model, very clean and wonderful user friendly style and design, as well as the content. You’re an expert in this topic!

  80. I’m still learning from you, as I’m trying to reach my goals. I certainly enjoy reading everything that is posted on your site.Keep the tips coming. I enjoyed it!

  81. putas,escorts,escort,escorts independientes,escorts capital federal,escorts argentina,escort vip,escorts buenos aires

  82. ilmaiset videot, ilmaiset pornovideot, ilmaiset porno videot, porno video, porno videot

  83. I have realized some significant things through your blog post post. One other point I would like to express is that there are plenty of games on the market designed specifically for toddler age children. They incorporate pattern acceptance, colors, family pets, and designs. These often focus on familiarization in lieu of memorization. This helps to keep children and kids occupied without feeling like they are learning. Thanks

  84. seksi chat, chat, seuraa jokaiselle, panotreffit

  85. Hey, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boring… I miss your great writings. Past few posts are just a little bit out of track! come on!

  86. Together with the whole thing that seems to be building throughout this specific subject matter, your points of view happen to be quite refreshing. Having said that, I appologize, but I can not subscribe to your entire plan, all be it refreshing none the less. It seems to everybody that your remarks are actually not completely validated and in actuality you are generally your self not really fully certain of the assertion. In any case I did enjoy reading through it.

  87. Great goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely excellent. I actually like what you’ve acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can’t wait to read much more from you. This is actually a terrific website.

  88. Utterly indited subject matter, thank you for selective information. “Necessity is the mother of taking chances.” by Mark Twain.

  89. Get help to stop drinking. Helping women quit drinking alcohol. Coach Mary Wagstaff. Feel better, mind, body and soul. Mindfulness based coaching and alcohol recovery. Yoga for recovery.

  90. Get help to stop drinking. Helping women quit drinking alcohol. Coach Mary Wagstaff. Feel better, mind, body and soul. Mindfulness based coaching and alcohol recovery. Yoga for recovery.

  91. Hi i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also make comment due to this sensible article.

  92. You need to take part in a contest for probably the greatest blogs on the web. I’ll recommend this website!

  93. above ground storm shelters for sale near me cheap storm shelter above ground storm shelters in ground storm shelters

  94. Wow! This can be one particular of the most useful blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Wonderful. I’m also an expert in this topic so I can understand your hard work.

  95. Thanks for sharing superb informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What a great web-site.

  96. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this outstanding blog! I suppose for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will share this blog with my Facebook group. Chat soon!

  97. Hello, Neat post. There is an issue with your website in web explorer, may test this… IE nonetheless is the marketplace chief and a huge part of folks will pass over your magnificent writing because of this problem.

  98. I really like your writing style, wonderful information, thank you for posting :D. “Nothing sets a person so much out of the devil’s reach as humility.” by Johathan Edwards.

  99. diy kids craftdiy kids kids craft

  100. Simply a smiling visitor here to share the love (:, btw great pattern .

  101. One thing I’d prefer to touch upon is that fat reduction plan fast is possible by the perfect diet and exercise. Your size not simply affects appearance, but also the complete quality of life. Self-esteem, depressive disorder, health risks, in addition to physical abilities are influenced in excess weight. It is possible to make everything right but still gain. Should this happen, a condition may be the root cause. While an excessive amount food and not enough work out are usually responsible, common health conditions and widespread prescriptions may greatly add to size. Kudos for your post right here.

  102. We are Daylight Studio, a boutique photography studio in East London available for hire. We are a creative natural light studio space with decorated French walls, lots of props and furniture and massive windows for great natural light. He have a unique selection of chairs, fabric backgrounds and a sofa for your next natural light photography project. The studio is great for fashion, portrait and commercial photography and if natural light photography studio is not your thing we have a lot of lighting equipment available for you as well and that includes studio strobe lights with various modifiers and LED constant lights for video production. We also have facilities for e-commerce photography. Please see the studio’s gallery here.

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني .

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com